کشتی حضرت نوح(ع) با ولایت از موج های خروشان گذشت
تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۵۵۸۷۳
سخنران مذهبی در اصفهان گفت: حضرت نوح(ع) در لحظه آخر به پسرش گفت بیا و با ما باش، ولی پسر پاسخ داد بزودی می روم و بالای کوه مأوی می گیرم! پس موجی میان پدر و پسر آمد و پسر غرق شد، ما نیز اگر می خواهیم در مشکلات غرق نشویم، با ولایت سوار کشتی نجات شویم.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای اصفهان؛ حجت الاسلام سعید معمارمنتظرین، که ۱۰ شب سخنرانی ماه محرم را با موضوع تفسیر عبارت «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه» انتخاب کرده است، در سخنرانی شب چهارم خود در مسجد رضوی اصفهان، پیرامون تفسیر آیات سوره هود در مورد کشتی حضرت نوح علیه السلام به سخنرانی پرداخت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی اظهار کرد: همسر حضرت نوح و پسرش هر دو سوار بر کشتی آن حضرت سوار نشدند.
وی افزود: در سوره تحریم آیه ۱۱ خداوند می فرماید: همسر فرعون درخواست می کند که خدایا در بهشت من را داخل کن ولی همسر حضرت نوح(ع) و حضرت لوط (ع) خیانت کردند و داخل آتش شدند پس همسر پیامبر بودن هم معیار نیست.
وی در توصیف چگونگی حرکت کشتی حضرت نوح(ع) گفت: خداوند به حضرت نوح(ع) فرمان داد: کشتی را با توجه به میزان آبی که از زمین می فرستیم و دستور می دهم، زیر نظر ما بساز و سوار کن خانواده و خاندان و هر جفت از حیوانات و کسانی را که به تو ایمان آورده اند. عده ای پس از ۹۵۰ سال به ایشان مومن شدند (پس مایوس از دعوت به دین نشویم). کسانی که ایمان آوردند تعداد آنها کم بود، پس هیچگاه کثرت را ملاک قرار ندهیم.
وی تاکید کرد: خداوند کثرت را در قرآن مذمت کرده است: اکثرهم لایعقلون، اکثرهم لا یشکرون، اکثرهم لایعلمون و کثیر بودن دلیل بر حقانیت نیست.
مبدا حرکت کشتی
وی توضیح داد: مبدا حرکت کشتی حضرت نوح(ع) از مسجد کوفه فعلی بود چون آن موقع خداوند اراده کرده بود که این مکان محل اهل البیت پیغمبر باشد و در آن زمان فقط خاک بود.
این کارشناس دینی گفت: اگر ما با ظاهر کوفه آشنا باشیم می گوییم: «ما اهل کوفه نیستیم امام تنها بماند»؛ ولی اگر با حقیقت و باطن و ملکوت کوفه آشنا شویم می بینیم محل حکومت جهانی امام عصر(عج) قرار خواهد گرفت و ارزشمند است. پس به خود ببالید که در مسیر امیرالمومنین در قلت هستید!
وی در شروع حرکت کشتی حضرت نوح(ع) با استناد به آیه ۴۱ سوره هود بیان کرد:حضرت نوح(ع) گفت: همه با هم سوار شوید و بگویید “بسم الله” تا کشتی حرکت کند. کلمه “مرسها” در قرآن به معنی لنگر انداختن است که این کار هم با بسم الله است.
«اسم الله» کیست؟!
معمار منتظرین توضیح داد: قرآن بسیار دقیق است و می گوید: با کمک «اسم الله» سوار شوید و لنگر اندازید، اگر گفته بود «بالله» یعنی با کمک خدا سوار شوید ولی طبق زیارت ششم از امام صادق(ع) داریم: سلام بر کسی که «اسم الله» است یعنی نشانه ای که تمام صفات خداوند در آن است؛ یعنی ای نوح حرکت کشتی را شروع کن با اسم الله که علی ابن ابیطالب است؛ کشتی با ولایت الله حرکت کرد و وسط مسجد کوفه فعلی قرار گرفت.
در ادامه حجت الاسلام معمار منتظرین به بیان حدیثی از امام صادق(ع) پرداخت: در تفسیر بسم الله داریم: «باء» بسم الله خداست، «سین» آن بزرگی خدا، «میم» ملک الله، «الف» نعمت های خدا که از طریق ولایت ما به خلق می رسد، «لام» الزام خلایق بر قبول ولایت ما و «هاء» خداوند پَست می کند کسی را که ولایت ما را قبول نمی کند.
سخنران افزود: ولایت امیرالمومنین یعنی ولایت خداوند؛ در آیه ۵۵ سوره مائده داریم: «ولیّ شما خداست». کلمه «ولی» مفرد است و در این آیه سه ولی ذکر شده است: ولایت خدا و رسولش و کسانی که در رکوع زکات می دهند، اهل سنت و وهابی ها فقط ولایت خدا را قبول دارند پس قدر این نعمت را بدانیم که ما هر سه این سه ولایت را قبول داریم.
حجت الاسلام معمار به نقل حدیثی از کتاب علامه مجلسی رحمه الله علیه پرداخت و افزود: یکی از اصحاب امام صادق(ع) خدمت ایشان رسید و گفت: آقایان اهل سنت روایت می کنند: زمانی که پیغمبر به معراج رفتند در عرش دید که نوشته شده: «لا اله الاالله محمد رسول الله ابابکر الصدیق…!» امام فرمودند: «سبحان الله حتی این را هم تغییر داده اند!؟» و پس از آن اصل حدیث را فرمودند:
خداوند عرش را خلق کرد و روی ستون های آن نوشت «لا اله الاالله محمد رسول الله علی امیرالمومنین» وقتی خداوند آب را خلق کرد، در مجرای آب نوشت «لا اله الاالله محمد رسول الله علی امیرالمومنین» و زمانی که کرسی را خلق کرد هم روی پایه های آن هم همین جمله را نوشت. زمانی که خداوند اسرافیل را خلق کرد روی پیشانی ملک اعظم خداوند نوشت: لا اله الاالله محمد رسول الله علی امیرالمومنین و روی بال جبرئیل هم همین را نوشت.
حجت الاسلام معمار ادامه حدیث را اینگونه بیان کرد: وقتی خداوند آسمان ها را خلق کرد در کنف آسمان ها همین عبارت را نوشت و زمانی که زمین را خلق کرد در طبقات زمین نوشت و در سر کوه ها که خلق شدند هم نوشت. خداوند ماه و خورشید را هم خلق کرد و روی آنها هم «لا اله الاالله محمد رسول الله علی امیرالمومنین» را نوشت و بدانید در زمان ظهور حضرت حجت این حقایق هم ظاهر می شوند.
این مبلغ دینی با توجه به آخر این حدیث که می گوید «هرگاه یکی از شما گفت: لا اله الاالله محمد رسول الله پس بگویید علی امیرالمومنین ولی الله»، اشاره کرد: علما از این حدیث فتوا می دهند که در اذان هم باید اشهد انّ امیرالمونین علیا ولی الله حتما گفته شود.
ناخدای این کشتی کیست؟
حجت الاسلام معمارمنتظرین گفت: پس ناخدای کشتی حضرت نوح(ع) وجود مبارک حضرت امیرالمومنین(ع) بود که با خیال راحت از بین کوهها و موج ها گذشتند.
وی متذکر شد: این افکار و عقاید متفاوتی که امروزه در جامعه ما وجود دارد نیز مانند همین امواج سهمگین هستند و دریای ما هم دنیایی است که در آن زندگی می کنیم. امام باقر(ع) فرمود: «الدّنیا بحر العمیق».
وی تصریح کرد: حضرت نوح(ع) در لحظه آخر گفت: پسر بیا با ما باش (نگفت از ما باش) ولی پسر پاسخ داد بزودی می روم و بالای کوه مأوی می گیرم! پس موجی میان پدر و پسر آمد و پسر غرق شد، پس ما نیز اگر می خواهیم غرق در مشکلات و گرفتاری ها نشویم، با ولایت سوار کشتی نجات شویم.
انتهای پیام/
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۵۵۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۲۳۳ پایاننامه مرتبط با کنگره اندیشههای قرآنی آیت الله خامنهای در حال تدوین است
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی استاد جامعة المصطفی العالمیه در کنگره بین المللی اندیشههای قرآنی حضرت آیت الله خامنهای و اجلاسیه اساتید معارف اسلامی سراسر کشور که در دانشگاه معارف اسلامی قم برگزار شد، اظهار داشت: حضرت آیت الله خامنهای از محضر پدر بزرگوار بهره گرفتند و بحث قرآنی را تحت تاثیر سیدهاشم میردامادی پدربزرگ مادری خود که در مسجد گوهرشاد تفسیر میگفتند و بحث انس با قرآن را تحت تاثیر مادر فرا گرفتند.
حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی افزود: حضرت آیت الله خامنهای ۶ سال محضر علامه طباطبایی را درک کردند و در تفسیر قرآن تحت تاثیر استاد خود بودند.
وی گفت: حضرت آیت الله خامنهای را میتوان محصول سه مکتب شیعی حوزه مشهد، نجف و قم دانست، و سیره حوزوی ایشان هم اشرابی از تعبد حوزه مشهد، عقلانیت حوزه قم و ولایت مداری حوزه نجف است.
دبیر علمی همایش بین المللی حضرت آیت الله خامنهای گفت: تفسیره سوره برائت ایشان در ۷۰۰ صفحه ارائه شده که حاصل زحمت آقای ربانی است.
حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی به سابقه تفسیر آیت الله خامنهای اشاره کرد و افزود: ایشان سال ۱۳۵۸ هفتهای یکبار به قم آمده و تفسیر میگفتند همچنین رهبر انقلاب سال ۶۰ تا ۶۱ برای پاسداران تفسیر سورههای حشر و جمعه، ممتحنه، مجادله را میگفتند و سال ۶۹ -۷۰ تفسیر حمد را برای دانشجویان میگفته است.
وی بر اهمیت و جایگاه مرجعیت علمی قرآن در اندیشه حضرت آیت الله خامنهای اشاره نمود و اظهار داشت: رهبر انقلاب تصریح دارند که «مساله قرآن و مرجعیت قرآن و رجوع به قرآن و استفهام از قرآن در مسائل گوناگون فکری، عملی، اجتماعی، سیاسی، حکومتی و ... خیلی چیز مهمی است. ما واقعا در این زمینهها کم کاریم».
دبیر کنگره بین المللی اندیشههای قرآنی رهبر معظم انقلاب بر موضوع جهت دهی به علوم انسانی بر اساس مبانی قرآنی تأکید نمود و با بیان این که علوم انسانی فعلی باید تحولات عمیق و پایداری داشته باشد، یادآور شد: رهبر انقلاب علوم انسانی فعلی را ترجمه قبل و شکل گرفته مبانی اومانیستی و سکولاریستی دانستهاند، از طرفی هدایت قرآن را عام و شامل تمام علوم میدانند که در مبانی و اهداف تاثیرات بسزایی دارد؛ ایشان ضمن تصریح بر اهمیت بازشناسی علوم انسانی بر اساس قرآن به تولید علوم انسانی قرآن بنیاد تاکید دارند.
حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی سپس به تاثیر این کنگره بر فضای دانشگاهی اشاره کرد و گفت: تاکنون ۲۳۳ پایان نامه ارشد و دکتری در مراکز مختلف تحت تاثیر این کنگره گرفته شده است.
وی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر مرجعیت علمی قرآن کریم گفت: براساس تاکیدات رهبر انقلاب دو واحد درس مرجعیت قرآن در برخی دانشگاهها و جامعة المصطفی العالمیه ارائه میشود.
حجت الاسلام و المسلمین رضایی اصفهانی در بخش پایانی سخنان خود به اهداف و رویکردهای کنگره بین المللی اندیشههای قرآنی حضرت آیت الله خامنهای اشاره کرد و اظهار داشت: بیش از ۱۸۰ مرکز علمی، حوزوی و دانشگاهی در این کار عظیم مشارکت کردند و ۱۶ کارگروه علمی در راستای برگزاری این کنگره هم شکل گرفته است.
وی معرفی کتاب ها، مقالات، پایان نامهها و سایتها مبتنی بر ۷۰۰ ریز موضوع را از جمله دستاوردهای دبیرخانه این کنگره دانست و اظهار داشت: در این کنگره بیش از ۵۳ نشریه و ۲۲ ملی علمی پژوهشی مقالات برگزیده را چاپ خواهند کرد.
دبیر علمی کنگره بین المللی اندیشههای قرآنی رهبر معظم انقلاب یادآور شد: ۲۱۱ پیش نشست و ۷۸ کارگاه آموزشی، ۱۵ کرسی مرتبط با کرسیهای ترویجی نظریه پردازانه در ۳۰ شهر و ۱۵ استان برگزار و ۲ هزار و ۵۰۰ چکیده و حدود هزار و ۹۰۰ مقاله هم دریافت شده است.
حجت الاسلام و المسلمین رضایی اصفهانی به دریافت مقالات همایش به ۲۱ زبان زنده دنیا اشاره کرد و گفت: در تلاشیم تا این کنگره در شهرهای متعدد ایران برگزار شود، لذا در داخل کشور شهرهای تهران، قم، مشهد، اصفهان، تبریز و شیراز انتخاب و در خارج از کشور نیز در کشورهای لبنان و سوریه، هند، افغانستان، پاکستان، اندونزی و برخی از کشورهای آفریقایی اعلام آمادگی کردند.